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FAQ


    Installation FAQ
    Other FAQ



    Installation FAQ

  1. Q.
     ソフトウェアをインストールしたい大学所有PCでICカードリーダが利用できない場合でもインストールできますか? / Can I install the software which can be installed by using this service on university-owned PC on the university-owned PC which an IC card reader can not be installed on?
    A.
     できます。ソフトウェアをインストールしたい大学所有PCでICカードリーダが利用できる必要はありません。ソフトウェアをインストールしたい大学所有PCでソフトウェアライセンス利用に関する誓約書の提出を行う必要はありません。別のPCでソフトウェアライセンス利用に関する誓約書の提出を行ってください。/ Yes, you can. You do not need to submit "ソフトウェアライセンス利用に関する誓約書" on the university-owned PC which you want to install the software which can be installed by using our service on university-owned PC. Submit "ソフトウェアライセンス利用に関する誓約書" on another computer.

  2. Q.
     TTInstallerは同時に複数実行できますか? / Can I execute more than one TTInstaller at the same time?
    A.
     1つのPCでTTInstallerを同時に複数実行することはできません。複数のPCで各々1つずつTTInstallerを同時に実行することはできます。 / You can not execute more than one TTInstaller at the same time on a computer. You can execute a TTInstaller on each computer.

  3. Q.
     TTInstaller(Windows 版)を実行すると、「他の自己解凍実行ファイルが実行中です。すべて終了させてから実行してください。」と表示される。/ I receive the message : "Other setup created by EXEpress is stil running. Please finish it and try again." when I execute TTInstaller for Windows.
    A.
     そのPCで既にTTInstaller(Windows 版)が実行中であることが疑われます。 / We suspect that the TTInstaller for Windows is stil running on the PC.
    1つのPCでTTInstaller(Windows 版)を同時に複数実行することはできません。 / You can not execute more than one TTInstaller for Windows at the same time on a computer.
    [OK]をクリックして、ダイアログ ボックスを閉じ、既に実行中のTTInstaller(Windows 版)を終了した後、再度TTInstaller(Windows 版)の実行を試してください。 / Execute the TTInstaller for Windows again after you click [OK] to close the dialog box and finish or quit the TTInstaller for Windows which is running.
    [OK]をクリックして、ダイアログ ボックスを閉じ、既に実行中のTTInstaller(Windows 版)を終了した後、再度TTInstaller(Windows 版)の実行を試したにもかかわらず、事象が発生する場合、TTInstaller(Windows 版)が正常に終了できなかったことが疑われます。 / If you receive the message : "Other setup created by EXEpress is stil running. Please finish it and try again." though execute the TTInstaller for Windows again after you click [OK] to close the dialog box and finish or quit the TTInstaller for Windows which is running, we suspect that you failed to finish or quit the TTInstaller for Windows.
    その場合、PCを再起動して、再度TTInstaller(Windows 版)の実行を試してください。 / If so, execute the TTInstaller for Windows again after you restart the PC.

  4. Q.
     TTInstaller(Windows 版)を実行中に、「Exception occurred during initialization」と表示される。 / I receive the message : "Exception occurred during initialization" during the TTInstaller for Windows execution.
    A.
     [OK]をクリック後、システム・ロケールが"英語(米国)"と"日本語(日本)"以外になっている場合は、一時的に"英語(米国)"または"日本語(日本)"へ変更した後、再度、TTInstaller(Windows 版)の実行を試してください。 / Click [OK]. If the System Locale is neither "English(United States)" nor "Japanese(Japan)", execute the TTInstaller for Windows again after you change the setting to "English(United States)" or "Japanese(Japan)" temporarily.

  5. Q.
     TTInstallerを実行中に、「ERROR : sun.security.validator.ValidatorException: PKIX path validation failed: java.security.cert.CertPathValidatorException: timestamp check failed」と表示される。 / I receive the message : "ERROR : sun.security.validator.ValidatorException: PKIX path validation failed: java.security.cert.CertPathValidatorException: timestamp check failed" during the TTInstaller execution.
    A.
     日付と時刻を正しく設定していないことが疑われます。 / We suspect that the clock is not set to the right time.
    日付と時刻を正しく設定しているか確認してください。 / Make sure that the clock is not set to the right time.
    日付と時刻を正しく設定していなかった場合、[Exit]または[終了]をクリックして、実行中のTTInstallerを終了し、日付と時刻を正しく設定して、再度TTInstallerを実行してください。 / If the clock is not set to the right time, execute the TTInstaller again after you click [Exit] to quit the TTInstaller which is running and set the clock to the right time.
    日付と時刻を正しく設定しているにもかかわらず、事象が発生する場合は、その旨ご連絡ください。 / If you receive the message : "ERROR : sun.security.validator.ValidatorException: PKIX path validation failed: java.security.cert.CertPathValidatorException: timestamp check failed" though you set the clock to the right time, please contact us.

  6. Q.
     大学所有PCにTTInstallerを利用してインストールできるソフトウェアを、東工大のネットワークに接続されていない大学所有PCにインストールできますか? / Can I install the software which can be installed by using TTInstaller on university-owned PC which is not connected to the Campus Network?
     (大学所有PCにTTInstallerを利用してインストールできるソフトウェアを、TTInstallerを利用しないでインストールできますか? / Can I install the software which can be installed by using TTInstaller on university-owned PC without using TTInstaller? )
    A.
     一時的にでも東工大のネットワークに接続する工夫をしてみてください。東工大のネットワークに接続できない特別な事情がありましたら、その旨ご相談ください。 / Please make all kinds of efforts to connect the university-owned PC to the Campus Network. If you have any special reasons for not connecting the university-owned PC to the Campus Network, please contact us.
     (TTInstallerを利用してインストールできない特別な事情がありましたら、その旨ご相談ください。 / If you have any special reasons for not using TTInstaller, please contact us.)
     ご相談の際は、
      [1] インストールしたいソフトウェア(名称、バージョン、言語など)
      [2] [1]のソフトウェアをインストールしたい大学所有PCの設置場所
      [3] [1]のソフトウェアをインストールしたい大学所有PCの情報(OSと台数)
      [4] 東工大のネットワークに接続できない特別な事情(TTInstallerを利用してインストールできない特別な事情)の具体的内容
    の情報を添えてください。 / When you contact us, please provide the following information.
      [1] The software name, version, language
      [2] The location of the university-owned PC which you want to install the software on
      [3] The number of the university-owned PC which you want to install the software on and the operating system which is installed on the university-owned PC
      [4] The further details about special reasons for not connecting the university-owned PC to the Campus Network (The further details about special reasons for not using TTInstaller)

  7. Q.
     TTInstallerを実行し、「あなたの東工大ポータルのログインID」と「あなたの東工大ポータルのログインパスワード」を入力し、[次へ]をクリックすると、「再度、東工大ポータルからダウンロードして実行して下さい。」と表示される。 / I receive the message : "Please download the latest installer from TokyoTech Portal." after I type "Your TokyoTech Portal's Loing ID" and "Your TokyoTech Portal's Password" and click [Next].
    A.
     「あなたの東工大ポータルのログインID」に入力したアカウントで、東工大ポータルにログイン後、TTInstallerをダウンロードしてから24時間以上経過していることが疑われます。 / There is suspicion that more than 24 hours had passed since the person who has the account enterd in "Your TokyoTech Portal's LoginID" loged on Tokyo Tech Portal and donloaded TTInstaller.
    [終了]をクリックして、再度TTInstallerをダウンロードしてそのTTInstallerを利用してください。 / Click [Exit], download TTInstaller again and use it.

  8. Q.
     TTInstallerを実行し、「あなたの東工大ポータルのログインID」と「あなたの東工大ポータルのログインパスワード」を入力し、[次へ]をクリックすると、「本人認証チェック : Error」と表示される。 / I receive the message : "AuthenticationCheck : Error" after I type "Your TokyoTech Portal's Loing ID" and "Your TokyoTech Portal's Pasword" and click [Next].
    A.
      "あなたの東工大ポータルログインID"と"あなたの東工大ポータルのログインパスワード"のいずれか(あるいは両方)を間違えて入力していることが疑われます。

    【1:キーボードの故障がないか確認】
    例えば、"あなたの東工大ポータルログインID"の欄に、パスワードの入力時に使用するキーを押して、正しく文字が入力できることを確認してください。
    正しく文字が入力できる場合、【2:パスワードを間違って記憶していないか確認】を行ってください。
    正しく文字が入力できない場合、キーボードの故障が疑われます。修理するか交換した後、再度、TTInstallerの実行を試すことをご検討ください。

    【2:パスワードを間違って記憶していないか確認】
    東工大ポータルにマトリクス認証でのログインができるか、確認してください。
    東工大ポータルにマトリクス認証でのログインができる場合、【3:パスワードの一時的な変更】を行ってください。
    東工大ポータルにマトリクス認証でのログインができない場合、パスワードを間違って記憶していることが疑われます。
    東工大ポータルにICカード認証でログインして、パスワード変更を行った後、再度、TTInstallerの実行を試すことをご検討ください。

    【3:パスワードの一時的な変更】
    もし、記号を含んだパスワードを利用している場合は、一時的に記号を含んでいないパスワードに変更後、再度、TTInstallerの実行を試すことをご検討ください。
    記号を含んだパスワードを利用していない場合、あるいは、記号を含んでいないパスワードに変更後も事象が発生する場合、

      [1] 事象が発生したおおよその日時の情報
      [2] 事象が発生したPCのOSの情報
      [3] TTInstaller実行中に、"あなたの東工大ポータルのログインID"の欄に入力した文字列の情報
        # "あなたの東工大ポータルのログインパスワード"の情報は不要です。間違ってパスワードの情報を私ども宛に送らないでください。

    を添えて、その旨ご連絡ください。

    /

    There is suspicion that "Your TokyoTech Portal's Loing ID" or "Your TokyoTech Portal's Pasword" or both is/are wrong.

    【1:Confirm whether the keyboard function correctly or not.】
    For example, type characters which the password contains in the "Your TokyoTech Portal's Loing ID" to confirm that the keyboard function correctly.
    If the keyboard function correctly, do the 【2:Confirm whether you remember the correct password or not.】.
    If the keyboard does not function correctly, the keyboard may be defective.
    So, execute the TTInstaller again after the defective keyboard is repaired or is exchanged for a new keyboard.

    【2:Confirm whether you remember the correct password or not.】
    Confirm whether you can log in to the Tolyo Tech Portal using a password and a matrix code or not.
    If you can log in to the Tolyo Tech Portal using a password and a matrix code, do the 【3:Change the password temporarily.】.
    If you can not log in to the Tolyo Tech Portal using a password and a matrix code, there is suspicion that you do not remember the correct password.
    So, execute the TTInstaller again after you log in to the Tolyo Tech Portal using an IC card and a PIN code and do "Changing your password".

    【3:Change the password temporarily.】
    If the password contains half-width symbol, execute the TTInstaller again after you change the password contains half-width symbol to the password which does not contain half-width symbol.
    If the password does not contain half-width symbol or you receive the message : "AuthenticationCheck : Error" though you change the password contains half-width symbol to the password which does not contain half-width symbol, please contact us.
    When you contact us, please provide the following information.

     [1] The time and date when the event has occur
     [2] The operating system which is installed on the PC
     [3] The string which you enter in the "Your TokyoTech Portal's Loing ID" field
       # We do not need the string which you enter in the "Your TokyoTech Portal's Pasword" field. Do not send Password.


  9. Q.
     TTInstallerを実行中に、「ERROR:Read timed out」と表示される。 / I receive the message : "ERROR:Read timed out" during the TTInstaller execution.
    A.
     何らかの原因でTTInstaller実行中に通信する機器との通信に失敗したことが疑われます。 / We suspect that the TTInstaller failed to communicate with the equipment which the TTInstaller need to comunicate with.
    [次へ]がクリックできる場合は、[次へ]をクリックして、操作を続けてください。 / If you can click [Next], click [Next] and continue the operation.
    [次へ]がクリックできない場合は[中止]または[終了]をクリックして、再度TTInstallerを実行してください。 / If you can not click [Next], click [Exit], and execute the TTInstaller again.
    事象が頻発する場合は、もし別のネットワーク(例:キャンパス無線LAN)が利用できる場合は、そのネットワークの利用を試すことも検討してください。 / In the case that the event frequently occur, if the PC can connect the another network (e.g. キャンパス無線LAN) , execute the TTInstaller again after the PC connect the another network.

  10. Q.
     TTInstallerを実行中に、"Proxy Server:"と"Proxy Port:"の欄が表示される。 / The "Proxy Server:" field and "Proxy Port:" field are displayed during the TTInstaller execution.
    A.
     何らかの原因で、TTInstaller実行中に通信する機器に直接接続ができず、Proxy サービスのサーバーを介してTTInstaller実行中に通信する機器に接続もできない際に、"Proxy Server:"と"Proxy Port:"の欄が表示されます。
    TTInstaller実行中に通信する機器に接続するために介すプロキシ サーバーの情報を入力して、[Next]をクリックして、操作を続けてください。

    プロキシ サーバーの情報を入力して、[Next]をクリックしても、"Proxy Server:"と"Proxy Port:"の欄が表示され続ける場合は、【1:ファイアウォールなどを無効にする】や【2:別のネットワークを利用する】を試すことも検討してください。

    【1:ファイアウォールなどを無効にする】
     通信を阻害する可能性のある機能やセキュリティソフトを一時的に無効にできる場合は無効にして、解消されるか確認を行ってください。
    OSがWindowsの場合は、例えば、Windows ファイアウォールが有効になっていて、無効にできる場合は
     PC をウイルスから保護する
     https://support.microsoft.com/ja-jp/help/17228/windows-protect-my-pc-from-viruses

     Windows Defender ファイアウォールの有効化または無効化
     https://support.microsoft.com/ja-jp/help/4028544/windows-10-turn-windows-defender-firewall-on-or-off
    を参考に、無効にして、解消されるか確認を行ってください。

    【2:別のネットワークを利用する】
     事象が発生した際に利用していたネットワークとは別のネットワークが利用できるのであれば、別のネットワークを利用した状態で、解消されるか確認を行ってください。
     <別のネットワークの例>
      キャンパス無線LAN
      http://www.noc.titech.ac.jp/wlan/index.shtml
      http://www.noc.titech.ac.jp/wlan/techguide.html

    /

    The "Proxy Server:" field and "Proxy Port:" field are displayed when TTInstaller failed to communicate with the equipment which the TTInstaller need to comunicate with directly or via proxy server of Proxy サービス.

    Type the Proxy Server and Proxy Port of the proxy server which you want to use to communicate with the equipment which the TTInstaller need to comunicate with, click [Next] and continue the operation.
    If The "Proxy Server:" field and "Proxy Port:" field are displayed after that, please try the operation of 【1:Disable the firewalls】 and 【2:Connect the another network】 described later.

    【1:Disable the firewalls】
    If you use the feature or the software which may block the connections and you can temporarily disable the feature or the software, temporarily disable the feature or the software.
    For example, if the Windows Firewall is turned on, temporarily turn off the Windows Firewall. And then after that check that the trouble can be solved.

     Protect my PC from viruses
     https://support.microsoft.com/en-us/help/17228/windows-protect-my-pc-from-viruses
     Turn Windows Defender Firewall on or off
     https://support.microsoft.com/en-us/help/4028544/windows-10-turn-windows-defender-firewall-on-or-off

    【2:Connect the another network】
     If the PC can connect the another ntwork, after the PC connect the another network, check that the trouble can be solved.
     <Example another network>
      キャンパス無線LAN
      http://www.noc.titech.ac.jp/wlan/index.shtml
      http://www.noc.titech.ac.jp/wlan/techguide.html


  11. Q. I installed Windows 7 and XP to run on a dual boot system. Although I ran the Activation Tool in Windows 7, I get an error message saying that I need to run the Activation Tool in Windows 7, and I cannot activate it through Microsoft.
    A. For the Windows 7 Activation Tool, Windows 7 must be installed on the C drive. It will not work on drive letters other than C.If you installed by creating a logical drive on an expansion partition, the drive uses a letter after C (such as D). Windows 7 is installed on the primary partition.

    Q.Windows 7をXPとDual Bootになるようにインストールしました。ところが、 Windows 7 上でActivation Toolを実行しているのに、「Windows 7 上で実行してください」というエラーメッセージが出て、マイクロソフトの認証ができません。

    A.Windows 7 Activation Toolは、Windows 7 がCドライブにインストールされている必要があります。C以外のドライブレターでは動きません。
    拡張パーティションに論理ドライブを作成してインストールした場合、ドライブレターはC以降(たとえばD)になってしまいます。Windows 7 は、プライマリーパーティションにインストールしましょう。


  12. Q.
     大学所有PCにWindows 10 Educationをインストールする際、"6 Windows 10 Activation Tool の実行"の操作の途中で、Windows 10 Education をインストールした大学所有PCで行っているにもかかわらず、「Windows 10 Education で実行して下さい。」と表示される。 / Although I follow "6 Execute Windows 10 Education Activation Tool" on the university-owned PC which was installed Windows 10 Education, I receive the message : "Please execute this tool on Windows 10 Education.", when I install "Windows 10 Education" on university-owned PC.
    A.
     [終了]をクリック後、表示言語が"日本語"以外になっている場合は、一時的に"日本語"へ変更し、システム・ロケールが"日本語(日本)"以外になっている場合は、一時的に"日本語(日本)"へ変更した後、再度、TTInstaller(Windows 版)の実行を試してください。 / Click [Exit]. If your display language is not "日本語", change the setting to "日本語" temporarily. If the System Locale is not "Japanese(Japan)", change the setting to "Japanese(Japan)" temporarily. After that. execute the TTInstaller for Windows again.

  13. Q.
     個人所有PCにウィルス対策ソフト製品のインストールを試みると「個人所有PCのインストール回数が制限を超えています。」と表示され、インストールできない。 / I receive the message : "an installation frequency for individually-owned PC has exceeded the limitation." when I install antivirus software on the individually-owned PC.
    A.
     個人所有PCにインストール回数の制限を超えてインストールを試みていることが疑われます。既に本サービスを利用して個人所有PCにウィルス対策ソフト製品をインストールしている場合はインストールできません。 / There is suspicion that you exceed the limiting number of times of installing. If you have installed the antivirus software on the individually-owned PC by using our service, you can not install it.
    個人所有PCにウィルス対策ソフト製品のインストールを試みたものの、インストールが失敗し、再度インストールを試みたい場合や、既に過去に個人所有PCにインストールしたウィルス対策ソフト製品をアンインストールし、再度個人所有PCにウィルス対策ソフト製品をインストールしたい場合など、再度個人所有PCにウィルス対策ソフト製品をインストールしたい特別な事情がありましたら、その旨メールでご相談ください。 / If you have any special reasons for installing the antivirus software on the individually-owned PC by using our service again (e.g. installation has failed, and you want to uninstall the antivirus software on the individually-owned PC which you installed by using our service and you want to install it again.),

  14. Getting Ready





    Other FAQ

  15. Q.I am a student. I will graduate in March of this year. I bought an installation disc at the Co-op( As of April 1 2016, Tokyo Institute of Technology does not consign the sale of installation medias to Tokyo Institute of Technology University Co-op. ) and installed MS Office on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even after I graduate?

    A. Yes. The Microsoft software comes with a student benefit that allows you to continue to use one OS product and one Office product even after you graduate. Of course, you can also use it as the base version for upgrades.
    However, Symantec anti-virus software must be uninstalled from your computer. For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.


    Q.学生です。今年の3月に卒業します。生協でインストールディスク( 2016年4月1日現在東京工業大学生活協同組合様にインストールディスクの販売の委託は行っていません。 )を買って、個人PCにOfficeをインストールしました。卒業しても、そのまま使用していてもいいですか?
    A.はい。マイクロソフト社のソフトウェアについては学生特典が適用されますので、OS1種類、Office1種類は、卒業しても使用できます。もちろん、バージョンアップ元としても使用できます。ただし、Symantec社製アンチウィルスソフトウェアは、必ず、アンインストールしてください。アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  16. Q. I will be leaving my job at Tokyo Tech. I bought an installation disc at the Co-op( As of April 1 2016, Tokyo Institute of Technology does not consign the sale of installation medias to Tokyo Institute of Technology University Co-op. ) under the umbrella license and installed MS Office on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even though I no longer hold a position at Tokyo Tech?
    A. The usage rights for all software installed under the Tokyo Tech umbrella license reside with Tokyo Tech. We apologize for the inconvenience, but please uninstall all software installed under the Tokyo Tech umbrella license (Windows OS, MS Office, and Symantec anti-virus software).
    For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.

    Q.東工大を退職することになりました。包括ライセンスで、生協でインストールディスク( 2016年4月1日現在東京工業大学生活協同組合様にインストールディスクの販売の委託は行っていません。 )を買って、私物PCにOfficeをインストールしました。東工大の席がなくなっても、そのまま、使用していてもいいですか?
    A.東工大包括ライセンスで導入したすべてのソフトウェアの使用権は、東工大に帰属します。お手数ですが、東工大包括ソフトウェアライセンスで導入したすべて のソフトウェア(Windows OS, MS Office, Symantec社製ウィルス対策ソフト)をアンインストールしてください。アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  17. Q.I will be transferring to another university. The computers in the laboratory will also be transferred to the other university.
    What should I do with the software that was installed under the Tokyo Tech umbrella license?

    A. The usage rights for all software installed under the Tokyo Tech umbrella license reside with Tokyo Tech. We apologize for the inconvenience, but please uninstall all software installed under the Tokyo Tech umbrella license (Windows OS, MS Office, and Symantec anti-virus software).
    For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.


    Q.他大学に移動することになりました。研究室のPCも、他大学に移管します。東工大包括ライセンスで導入したソフトウェアは、どうすればいいですか?
    A.東工大包括ライセンスで導入したすべてのソフトウェアの使用権は、東工大に帰属します。お手数ですが、東工大包括ソフトウェアライセンスで導入したすべて のソフトウェア(Windows OS, MS Office, Symantec社製ウィルス対策ソフト)をアンインストールしてください。アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  18. Q.
     Windows 7 Enterprise 32-bit と Windows 7 Enterprise 64-bit の違いはなんですか? / What is the difference between 32-bit and 64-bit versions of Windows 7?
    A.See the following page.
     32-bit and 64-bit Windows: frequently asked questions
     https://support.microsoft.com/en-us/help/15056/windows-7-32-64-bit-faq

  19. Q.I am a student. I will graduate in March of this year. I bought an installation disc at the Co-op( As of April 1 2016, Tokyo Institute of Technology does not consign the sale of installation medias to Tokyo Institute of Technology University Co-op. ) and upgraded the OS on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even after I graduate?

    A. Yes. The Microsoft software comes with a student benefit that allows you to continue to use one OS product and one Office product even after you graduate. Of course, you can also use it as the base version for upgrades.
    However, Symantec anti-virus software must be uninstalled from your computer. For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.


    Q.学生です。今年の3月に卒業します。生協でインストールディスク( 2016年4月1日現在東京工業大学生活協同組合様にインストールディスクの販売の委託は行っていません。 )を買って、個人PCのOSをバージョンアップしました。卒業しても、そのまま使用していてもいいですか?
    A. はい。マイクロソフト社のソフトウェアについては学生特典が適用されますので、OS1種類、Office1種類は、卒業しても使用できます。もちろん、バージョンアップ元としても使用できます。
    ただし、Symantec社製アンチウィルスソフトウェアは、必ず、アンインストールしてください。アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  20. Q. I will be leaving my job at Tokyo Tech. I bought an installation disc at the Co-op( As of April 1 2016, Tokyo Institute of Technology does not consign the sale of installation medias to Tokyo Institute of Technology University Co-op. ) under the umbrella license and upgraded the OS on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even though I no longer hold a position at Tokyo Tech?
    A. The usage rights for all software installed under the Tokyo Tech umbrella license reside with Tokyo Tech. We apologize for the inconvenience, but please uninstall all software installed under the Tokyo Tech umbrella license (Windows OS, MS Office, and Symantec anti-virus software).
    For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.

    Q.東工大を退職することになりました。包括ライセンスで、生協でインストールディスク( 2016年4月1日現在東京工業大学生活協同組合様にインストールディスクの販売の委託は行っていません。 )を買って、私物PCのOSをバージョンアップしました。
    東工大の席がなくなっても、そのまま、使用していてもいいですか?
    A. 東工大包括ライセンスで導入したすべてのソフトウェアの使用権は、東工大に帰属します。お手数ですが、東工大包括ソフトウェアライセンスで導入したすべてのソフトウェア(Windows OS, MS Office, Symantec社製ウィルス対策ソフト)をアンインストールしてください。
    アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  21. Q.
     Windows Update クライアントが Windows Update Web サイトへの接続に使用するプロキシ サーバーを構成する方法を知りたい。 / I want to know how the Windows Update client determines which proxy server to use to connect to the Windows Update Web site.
    A.See the following page.
     How the Windows Update client determines which proxy server to use to connect to the Windows Update Web site
     http://support.microsoft.com/kb/900935/en-us

  22. Q.
     アンインストール方法を教えてください。 / Would you teach me how to uninstall the software?
    A.
     こちらのページを参照してください。 / See this page.

  23. Q.I am a student. I will graduate in March of this year. I installed the Anti-Virus software from the Titech portal on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even after I graduate?

    A. Symantec anti-virus software must be uninstalled from your computer. For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.
    However, the Microsoft software comes with a student benefit that allows you to continue to use one OS product and one Office product even after you graduate. Of course, you can also use it as the base version for upgrades.


    Q.学生です。今年の3月に卒業します。個人用PCに、東工大包括ライセンスで提供されているSymantec社製ウィルス対策ソフトをインストールしました。卒業しても、そのまま、使用していてもいいですか?
    A. いいえ。お手数ですが、アンインストールしてください。東工大包括ライセンスで導入したSymantec社製ウィルス対策ソフトの使用権は、東工大に帰属します。
    アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。
    ただし、マイクロソフト社製品(Office1種類、OS1種類のみ)については、学生特典が適用されますので、卒業後もそのまま使用し続けることができます。バージョンアップ元としても使用できます。

  24. Q.I will be leaving my job at Tokyo Tech. I installed the Symantec Anti-Vurus software from the Titech Portal on my individually-owned computer.
    Can I still continue to use the software even though I no longer hold a position at Tokyo Tech?
    A. The usage rights for all software installed under the Tokyo Tech umbrella license reside with Tokyo Tech. We apologize for the inconvenience, but please uninstall all software installed under the Tokyo Tech umbrella license (Windows OS, MS Office, and Symantec anti-virus software). For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.
    For the uninstallation procedure, please see the Uninstallation page.

    Q.東工大を退職することになりました。私物PCに、包括ライセンスで提供されているSymantec社製ウィルス対策ソフトをインストールをしました。
    東工大の席がなくなっても、そのまま、使用していてもいいですか?
    A. 東工大包括ライセンスで導入したすべてのソフトウェアの使用権は、東工大に帰属します。 お手数ですが、東工大包括ソフトウェアライセンスで導入したすべてのソフトウェア(Windows OS, MS Office, Symantec社製ウィルス対策ソフト)を、アンインストールしてください。
    アンインストール方法については、アンインストールのページをご参照ください。

  25. Q.
     Symantec Endpoint Protection (SEP) 12.1/14 でプロキシサーバーを経由するように LiveUpdate を設定する方法を知りたい。 / I want to know how to configure LiveUpdate to connect through a proxy server.
    A.See the following page.
     プロキシサーバーに接続するように LiveUpdate を設定する方法
     https://support.symantec.com/ja_JP/article.TECH166150.html

  26. Q.
     東工大のネットワークに接続しないとLiveUpdateができないような制限をしていますか? / Do you prevent LiveUpdate from being runed on the PC which is not connected to the Campus Network?
    A.
     いいえ。東工大のネットワークに接続しないとLiveUpdateができないような制限はしていません。 / No, we don't.

  27. Q. Can the Microsoft Office be installed on multiple individually-owned computers in the same way as university-owned computers?
    A. No, only one version of Windows Upgrade and one version of Office can be installed on an individually-owned computer. Installation of additional versions of the software or onto additional computers is not allowed.

    Q.マイクロソフトOffice製品について、個人PCも学内PC同様に何台もインストールすることは可能ですか?
    A.いいえ、個人PCへはWindows Upgradeのいずれかのバージョンを1つ、Officeのいずれかのバージョンを1つをインストールすることが可能です。それ以上の本数、台数へのインストールはできません。

  28. Q. Are there any terms or conditions for using the Microsoft Office on an individually-owned computer?
    A. For individual teaching staff, the computer must be used for purposes of education, research, or university affairs. (The staff member has a "Work At Home" agreement.) Other people, such as family and friends, are not allowed to use it.

    Q.マイクロソフトOffice製品について、個人PCでソフトウエアを使用するのに条件はありますか?
    A.教職員個人は教育・研究・校務を目的として使用することが条件となります。
    (Work At Homeという契約をしています。)家族・友人等が使用することはできませんのでご注意ください。

  29. Q. I have two individually-owned computers. Can I install OS and Office on two computers?
    A. You are allowed to install one version of Office and one OS version on one individually-owned computer. Therefore, you can install both the OS and Office on one computer only, or install the OS and Office on separate computers, but you cannot install the OS and Office on multiple computers at the same time.

    Q.個人用PCを2台もっています。
    OSとOfficeを2台のPCにインストールすることはできますか?
    A.個人所有のPCにインストールできるのは、Officeのいずれかのバージョン1つを1台、OSのいずれかのバージョン1つを1台となります。
    ですので、OSとOfficeの両方を特定の1台のみにインストールしたり、OSとOfficeをそれぞれ別のPCに1つずつインストールすることは可能ですが、複数のPCに同時にOfficeまたは、OSをインストールすることはできません。

  30. Q. Can Microsoft Windows be installed on multiple individually-owned computers in the same way as university-owned computers?
    A. No, only one version of Windows Upgrade and one version of Office can be installed on an individually-owned computer. Installation of additional versions of the software or onto additional computers is not allowed.

    Q.マイクロソフト Windows製品について、個人PCも学内PC同様に何台もインストールすることは可能ですか?
    A.いいえ、個人PCへはWindows Upgradeのいずれかのバージョンを1つ、Officeのいずれかのバージョンを1つをインストールすることが可能です。それ以上の本数、台数へのインストールはできません。

  31. Q. Are there any terms or conditions for using the Microsoft Windows on an individually-owned computer?
    A. For individual teaching staff, the computer must be used for purposes of education, research, or university affairs. (The staff member has a "Work At Home" agreement.) Other people, such as family and friends, are not allowed to use it.

    Q.マイクロソフト Windows製品について、個人PCでソフトウエアを使用するのに条件はありますか?
    A.教職員個人は教育・研究・校務を目的として使用することが条件となります。
    (Work At Homeという契約をしています。)家族・友人等が使用することはできませんのでご注意ください。

  32. Q.
     個人所有PCに本サービスを利用してインストールしたウィルス対策ソフト製品を、卒業や退職後も利用し続けることはできますか? / Can I use the antivirus software which was installed by using this service on individually-owned PC after graduation or after retirement?
    A.
     いいえ。東京工業大学の教職員および学生のうち教育・研究・学習目的のために東工大学内LANに日常的に接続する個人用端末の利用者ではなくなった場合は利用し続けてはいけません。 / No, you can't. If you are not a person who is staff or student at the Tokyo Institute of Technology who uses privately owned computer terminals regularly connected to the Tokyo Tech LAN for educational, research or study purposes, you must not use the antivirus software which was installed by using this service on individually-owned PC.
  33. Q. I installed software from this service on my computer, but if I buy a new computer, can I use this license on the new computer?
    A. Yes, you can. However, you must uninstall the software installed using this service from the old computer.

    Q.ウィルス対策ソフト製品について、個人使用のパソコンに本サービスによりソフトを導入していたのですが買い換える場合、新しいパソコンに本ライセンスは適応できるのでしょうか?
    A.適応できます。ただし、その際は本サービスで導入したソフトを以前のパソコンよりアンインストールしてください。

  34. Q.Can staffs and students at the Tokyo Institute of Technology use CAL which Microsoft offers?
    A.Yes. We have purchased CAL(Core CAL Suite) for staffs and students at the Tokyo Institute of Technology. There are no procedure to use CAL.

    Q.マイクロソフトのCALは使用できますか。
    A.はい。本学の学生・教職員を対象としたクライアントアクセスライセンス(Core CAL Suite)は包括契約に含まれていますので利用可能です。特に手続きは必要ありません。

  35. Q.The services of the Typekit are contained?
    A.No, they aren't. We will examine that from now on.

    Q.Typekitのサービスは含まれますか?
    A.いいえ。今後検討を進めます。

  36. Q.
     大学所有PCにMicrosoft Office Professional Plus 2013 32-bit をインストールした後、Microsoft Word 2013 などの Office 2013 アプリケーションを起動すると「Microsoft Office ライセンス認証ウィザード」が表示され、「このMicrosoft Office は、ライセンス認証されていません。」と表示される。 / When I open a Microsoft Office Professional Plus 2013 application (e.g. Microsoft Word 2013) which was installed by using this service on university-owned PC, Microsoft Office Activation Wizard automatically runs, and I receive the message:"This copy of Microsoft Office is not activated.".
    A.
     大学所有PCに Microsoft Office Professional Plus 2013 をインストールする方法
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/jp/office/How_to_install_Microsoft_Office_Professional_Plus_2013_on_university-owned_PC_jp.pdf
    の"6 Microsoft Office 2013 Activation Tool の実行"の操作が正常に行われていないことが原因と推測いたします。 /
    We suspect that you failed to do "6 Execute Microsoft Office 2013 Activation Tool" of
     "How to install Microsoft Office Professional Plus 2013 on university-owned PC"
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/en/office/How_to_install_Microsoft_Office_Professional_Plus_2013_on_university-owned_PC_en.pdf.
    [閉じる]をクリックして、Office 2013 アプリケーションを終了した後、再度、"3 パスコードの取得"と"4 TTInstaller(Windows 版)をダウンロード"と"6 Microsoft Office 2013 Activation Tool の実行"の操作を行ってください。 / Click [Close] and quit Microsoft Office Professional Plus 2013 application and follow the "3 Obtain a “パスコード”", "4 Download TTInstaller for Windows" and "6 Execute Microsoft Office 2013 Activation Tool".
    その際、"6.7"で「ライセンスの有効化が無事に終了しました。」と表示されたことを確認したにもかかわらず、"6.15"で「ライセンス認証された製品」と表示されない場合はその旨ご連絡ください。 / If you can't confirm the "Product Activated" message at "6.15" though you receive the message:"Your product activated successfully." at "6.7", please contact us.
    また、操作の最中に異常を示すメッセージ等が表示された場合は、そのスクリーンショットを添付したメールを送付してください。 / If you receive any message which say that any errors do happen when you are in operation, please take screen shots and send them to us by e-mail.

  37. Q.
     大学所有PCにMicrosoft Office Professional Plus 2016をインストールした後、Word 2016 などの Office 2016 アプリケーションを起動すると「Microsoft Office ライセンス認証ウィザード」が表示され、「このMicrosoft Office は、ライセンス認証されていません。」と表示される。 / When I open a Microsoft Office Professional Plus 2016 application (e.g. Word 2016) which was installed by using this service on university-owned PC, Microsoft Office Activation Wizard automatically runs, and I receive the message:"This copy of Microsoft Office is not activated.".
    A.
     大学所有PC にMicrosoft Office Professional Plus 2016 をインストールする方法
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/jp/office/How_to_install_Microsoft_Office_Professional_Plus_2016_on_university-owned_PC_jp.pdf
    の"6 マイクロソフトオフィス 2016 : アクティベーションツールの実行"の操作が正常に行われていないことが原因と推測いたします。 /
    We suspect that you failed to do "6 Execute Microsoft Office 2016 : Activation Tool" of
     "How to install Microsoft Office Professional Plus 2016 on university-owned PC"
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/en/office/How_to_install_Microsoft_Office_Professional_Plus_2016_on_university-owned_PC_en.pdf.
    [閉じる]をクリックして、Office 2016 アプリケーションを終了した後、再度、"3 パスコードの取得"と"4 TTInstaller(Windows 版)をダウンロード"と"6 マイクロソフトオフィス 2016 : アクティベーションツールの実行"の操作を行ってください。 / Click [Close] and quit Microsoft Office Professional Plus 2016 application and follow the "3 Obtain a Passcode", "4 Download TTInstaller for Windows" and "6 Execute Microsoft Office 2016 : Activation Tool".
    その際、"6.7"で「ライセンスの有効化が無事に終了しました。」と表示されたことを確認したにもかかわらず、"6.13"で「ライセンス認証された製品」と表示されない場合はその旨ご連絡ください。 / If you can't confirm the "Product Activated" message at "6.13" though you receive the message:"Your product activated successfully" at "6.7", please contact us.
    また、操作の最中に異常を示すメッセージ等が表示された場合は、そのスクリーンショットを添付したメールを送付してください。 / If you receive any message which say that any errors do happen when you are in operation, please take screen shots and send them to us by e-mail.

  38. Q.
     大学所有PCにWindows 7 Enterprise をインストールした後、その大学所有PCにログオンすると「ライセンス認証の有効期限が切れています。」と表示される。 / When I log on the university-owned PC which I installed Windows 7 Enterprise by using this service on, I receive message:"The activation period has expired.".
    A.
     大学所有PCに Windows 7 Enterprise Service Pack 1をインストールする方法
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/jp/windows/How_to_install_Windows_7_Enterprise_Service_Pack_1_on_university-owned_PC_jp.pdf
    の"6 Windows 7 Activation Toolの実行"の操作が正常に行われていないことが原因と推測いたします。 / We suspect that you faild to do "6 Execute Windows 7 Activation Tool" and all future operations of
     "How to install Windows 7 Enterprise Service Pack 1 on university-owned PC"
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/en/windows/How_to_install_Windows_7_Enterprise_Service_Pack_1_on_university-owned_PC_en.pdf
    [キャンセル]をクリックした後、再度、"3 パスコードの取得"と"6 Windows 7 Activation Toolの実行"の操作を行ってください。 / Click [Cancel] and follow "3 Obtain a Passcode" and "6 Execute Windows 7 Activation Tool".
    その際、"6.8"で「ライセンスの有効化が無事に終了しました。」と表示されたことを確認したにもかかわらず、"6.12"で「Windowsはライセンス認証されています。」と表示されない場合はその旨ご連絡ください。 / If you can't confirm the "Windows is activated" message at "6.12" though you receive the message:"Your product activated successfully." at "6.8", please contact us.
    また、操作の最中に異常を示すメッセージ等が表示された場合は、そのスクリーンショットを添付したメールを送付してください。 / If you receive any message which say that any errors do happen when you are in operation, please take screen shots and send them to us by e-mail.

  39. Q.
     Endpoint Protection がインストールされた状態で、Windows を Windows 10 Anniversary Update / Windows 10 Creators Update にアップグレードしようとすると、アップグレードが停止する。Endpoint Protection がインストールされた状態で、Windows を Windows 10 Fall Creators Update / April 2018 Update にアップグレードしようとすると、アップグレードが停止する。Symantec Endpoint Protection をアンインストールする必要がある旨のメッセージ(例えば「このアプリは Windows 10 と互換性がないため、今すぐアンインストールしてください。」「いくつかのアプリをアンインストールする必要があります」)が表示される。Endpoint Protection がインストールされた状態で、Windows を Windows 10 Anniversary Update / Windows 10 Creators Update にアップグレードする方法を知りたい。Endpoint Protection がインストールされた状態で、Windows を Windows 10 Fall Creators Update / April 2018 Update にアップグレードする方法を知りたい。 / When I upgrade to Windows 10 Anniversary Update/Creators Update with Endpoint Protection installed, the operating system upgrade stops. When I upgrade to Windows 10 Fall Creators Update/April 2018 Update with Endpoint Protection installed, the operating system upgrade stops. I see an error message that I must first uninstall Symantec Endpoint Protection:"Uninstall this app now because it isn't compatible with Windows 10.","Some apps need to be uninstalled". I want to know how to upgrade to Windows 10 Anniversary Update/Creators Update with Endpoint Protection installed. I want to know how to upgrade to Windows 10 Fall Creators Update/April 2018 Update with Endpoint Protection installed.
    A.
     Windows 10 アップデートと Windows Server 2016 に対する Endpoint Protection のサポート
     https://support.symantec.com/ja_JP/article.TECH235458.html
    を参照してください。

    /

    See the following page.
     Endpoint Protection support for Windows 10 updates and Windows Server 2016
     https://support.symantec.com/en_US/article.TECH235458.html

  40. Q.
     Symantec Endpoint Protection (SEP) 12.1 for Macintosh 管理外クライアントをインストールした。OS のネットワーク設定ではプロキシサーバーを使用するように設定しているが、LiveUpdate を実行してもウイルス定義ファイルをダウンロードできない / I installed Symantec Endpoint Protection (SEP) 12.1 for Macintosh unmanaged client. Although I have already configured proxy server settings of OS, I cannot download "Virus Definitions" even if run LiveUpdate.
    A.See the following page.
     SEP 12.1 for Macintosh 管理外クライアントがウイルス定義ファイルをダウンロードできない
     http://www.symantec.com/business/support/index?page=content&id=TECH176258&locale=ja_JP

  41. Q.
     2018年12月1日以降、Adobe社の製品が利用できなくなった(例えば、「シリアル番号 入力したシリアル番号の有効期限は終了しています。」と表示される)。CC 2019 以降のアプリケーションバージョンが起動しない。Adobe社の製品のアップデートを行うとアプリケーションが体験版として起動してしまう。Acrobat DCの使用時「体験版の期限切れ」のメッセージが表示される。Acrobat DCの使用時「体験版の有効期限が切れました」のメッセージが表示される。 / Adobe Products do not launch since December 1, 2018.(e.g. recieve the message, "Serial Number The serial number you entered has expired.") App versions CC 2019 or later do not launch。Creative Cloud applications appear as trials after I apply updates. When I use Acrobat DC, I see Trial Expired message. When I use Acrobat DC, I receive message:"Your trial has expired.".
    A.
     ボリュームシリアル番号の有効期限を過ぎた、または、その製品がシリアル番号ライセンスでの利用をサポートしていない、または、 ライセンスファイルの更新が必要となった、または、正常にインストールが行われていないことが原因と推測いたします。

     Creative Cloud アプリケーションのアンインストールまたは削除
     https://helpx.adobe.com/jp/creative-cloud/help/uninstall-remove-app.html
     Uninstall or remove Creative Cloud apps while offline
     https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/uninstall-or-remove-creative-cloud-apps-while-offline.html
     Creative Cloud アプリケーションのアンインストール手順(Windows)
     https://helpx.adobe.com/jp/creative-cloud/kb/cq06250027.html
     Creative Cloud アプリケーションのアンインストール手順(Mac OS)
     https://helpx.adobe.com/jp/creative-cloud/kb/cq06250043.html
    を参考に、Adobe社の製品をアンインストール後、

    Creative Cloud デスクトップアプリケーションがインストールされている場合は、
     Creative Cloud デスクトップアプリケーションのアンインストール
     https://helpx.adobe.com/jp/creative-cloud/help/uninstall-creative-cloud-desktop-app.html
    を参考に、Creative Cloud デスクトップアプリケーションをアンインストール後、

    こちらの方法で、TTInstalerを利用して、再度インストールしてください。

    2018/10/16現在、CC 2019 以降のアプリケーションバージョン Photoshop CC2019(20.0), Lightroom CC Ver.2(2.0), Lightroom Classic CC2019(8.0), Dimension CC2019(2.0), Illustrator CC2019(23.0), InDesign CC2019(14.0), InCopy CC2019(14.0), Premiere Pro CC2019(13.0), After Effects CC2019(16.0), Audition CC2019(12.0), Media Encoder CC2019(13.0), Dreamweaver CC2019(19.0), XD CC2019(13.0), Animate CC 2019(19.0) はシリアル番号ライセンスでの利用をサポートしていないため、本サービスを利用して、CC 2019 以降のアプリケーションバージョンはご利用できません。


    /


    We suspect that the volume serial number has expired, the App do not support licensing via serial numbers, the affected workstations need to be reserialized because you update, or you faild to install.

    Uninstall the Adobe Products and install by using TTInstaller again.

    cf.
     Uninstall or remove Creative Cloud apps
     https://helpx.adobe.com/creative-cloud/help/uninstall-remove-app.html
     Uninstall or remove Creative Cloud apps while offline
     https://helpx.adobe.com/creative-cloud/kb/uninstall-or-remove-creative-cloud-apps-while-offline.html
     Uninstall the Creative Cloud desktop app
     https://helpx.adobe.com/creative-cloud/help/uninstall-creative-cloud-desktop-app.html

    As of 2018-10-16, it is impossible to use app versions CC 2019 or later (e.g. Photoshop CC2019(20.0), Lightroom CC Ver.2(2.0), Lightroom Classic CC2019(8.0), Dimension CC2019(2.0), Illustrator CC2019(23.0), InDesign CC2019(14.0), InCopy CC2019(14.0), Premiere Pro CC2019(13.0), After Effects CC2019(16.0), Audition CC2019(12.0), Media Encoder CC2019(13.0), Dreamweaver CC2019(19.0), XD CC2019(13.0), Animate CC 2019(19.0)) which do not support licensing via serial numbers by using our service.


  42. Q.
     "Web ストアにサインインする方法"の方法でサインインできる"Web ストア"で購入した製品について問い合わせたい。 / I want to make inquiries about the products which I bought at the WebStore.
    A.

    "Web ストア"サインイン後の お問い合わせ のリンクから、お問い合わせください。
    /
    Please make inquiries by using the link [Contact Us] at the WebStore.

  43. Q.What does the support by the GSIC (Global Scientific Information and Computing Center) Research Promotion Department's Taskforce Team cover?

    A.Support is provided for the following areas.

    • Downloading procedures
    • Standard installation procedures for the software which can be installed by using TTInstaller.
    • Providing information and answering questions about problems which occur when you install the software.
    Support is not provided for the software operating procedures, the OS, or software applications running on the OS.

    Q.学術国際情報センター/研究推進部 タスクフォースチームのサポート範囲を教えてください。

    A.以下に示します。

    • ダウンロード機構の使い方。
    • TTInstallerを利用してインストールする際の標準的なインストール手順。
    • インストールに関する不具合情報の提供と不具合問い合わせの受付。
    ソフトウェアの利用方法、OS及びOS上のアプリケーションに関してはサポートいたしません。

Contact Us

If you want to make inquiries about how to use the WebStore or the products which you bought at the WebStore, Please make inquiries by using the link [Contact Us] at the WebStore instead of making inquiries to "Global Scientific Information and Computing Center / Research Promotion Department's Taskforce Team", as stated below.

Global Scientific Information and Computing Center / Research Promotion Department's Taskforce Team

E-mail:ca-query(at)gsic.titech.ac.jp -- Replace "at" with @.

Telephone: 03-5734-3837 (Infrastructure System Group, Computer System Administration Team)

Open: Weekdays 9:15 to 12:15 and 13:15 to 16:15

Location: Global Scientific Information and Computing Center, 2F Office

  • Please check the FAQ before contacting us with questions.
  • In some cases, we may not fully understand your situation over the telephone. Carefully organize your question, and if possible, send it to us by e-mail.
  • In some cases, we may need extra time to respond.
    Please contact us again if we have not responded within one week.
  • When you send an e-mail to us, unless the circumstances are exceptional, please use e-mail whose domain part end with "titech.ac.jp". (e.g. Tokyo Tech Mail System)
  • When you contact us, please teach us the following information.
     1:Information about the PC
      # Which is the PC? University-owned PC, or Individually-owned PC?
      # What is the operating system which is installed on the PC?
        [Reference]
        OSの情報の確認方法 / How to determine operating system
        http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/pdf/How_to_determine_operating_system.pdf
     2:Informatino about the software
      # What is the name of the software? What is the version of the software?
  • When you inquire about something on your screen, please take screen shots and send them to us by e-mail. And, please teach us the following information. 1:When the PC displayed it on your screen? Please teach us the time and date. 2:What is your previous actions when the PC displayed it? (e.g. When I log on the PC? When I follow the operation at "****" of "http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/*****"? )
     [Reference]
     スクリーンショットの作成方法 / How to take a screen shot
     http://www.officesoft.gsic.titech.ac.jp/pdf/How_to_take_a_screen_shot.pdf

 

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